Fakta om Vemmedrup børnehave

Vemmedrup Børnehave er en børnehave for 60 børn. Med en stærk lokal forankring og et netværk der styrker og forbedrer relationer både i børnehaven og i lokalsamfundet. Vemmedrup børnehave har ligget i Vemmedrup siden 1974 og et par af traditionerne helt fra starten fungerer stadig for os. Vores geografiske placering er helt perfekt, på kanten af mark og skov og samtidigt tæt på offentlig transport og vejnet. Vores profil er nærvær, natur og udeliv.

I Vemmedrup børnehave har vi kun børnehavebørn. Dette gør at vi kan skærpe vores fokus, indsatser og pædagogik til målgruppen 3-6 årige. I forhold til organisering og indretning arbejder vi på at tilbyde et udviklende og levende miljø, som er foranderligt når der er brug for det. Vi bruger Lellinge skoven, byens legepladser og nærmiljøet flittigt som læringsmiljøer udenfor Børnehaven.

Vi arbejder sammen med Dagplejerne i både Lellinge, Vemmedrup og Bjæverskov og tilbyder en slags ”alternativ integreret institution”. Der kommer også børn andre steder fra og uanset hvilken tilknytning barnet og dets familie har til Børnehaven, søger vi at få indblik i hvem ”du og din familie er”, så vi kan skabe trygge rammer så hurtigt som muligt i overgangen til Børnehavelivet. I Vemmedrup børnehave vender vi ofte tilbage til begrebet: ”En god stemning” – som en definition på dét nærvær, vi oplever i børnehaven, både som barn, søskende, forældre og personale, men også i forhold til andre der kommer i og har tilknytning til huset.

I Vemmedrup børnehave har vi tre stuer og på hver stue er der plads til 20 børn (21 i spidsbelastning). De 20 børn har ”alle aldre”, dvs. at der både er 3, 4, 5 og 6-årige i gruppen. Vi vælger denne opdeling så børnene får et nuanceret blik på sig selv i forhold til andre. Det er sundt at se at man vokser, tilegner sig færdigheder og udvikler sociale kompetencer forskelligt. Nogen er hurtige med det sproglige hvor andre for eksempel er hurtige med det motoriske. Ved at have små og store sammen på stuen, har de ældste også mulighed for at være “mentorer” for de mindre.

I forhold til SFO og skolestart ”leverer” vi børn til flere forskellige skoler. Her er der (eller bliver lavet) en plan for de forskellige brobygninger som de forskellige skoler lægger op til. Vi har det største samarbejde med Vemmedrup og Skovbo SFO og skole, da det er her vi har flest børn til.  Her er der et veludviklet samarbejde med de andre daginstitutioner i området om at brobygningen også kan ske på tværs af dem, så vi styrker relationerne og kendskabet til andre børn, FØR SFO-start. Hvert år følger en medarbejder med til Vemmedrup skoles forårs SFO. Det betyder at de børn der skal på Vemmedrup SFO og skole, har en voksen fra børnehaven med sig de første 3 måneder. Medarbejderen ”går hjem” til Børnehaven igen når det bliver sommer.

Personalegruppen er bredt sammensat af både kvinder og mænd, flere aldre og forskellige kompetencer. Der er samlet set et stort kendskab til den opgave vi skal løse og de omgivelser den skal løses i. Hertil kommer samarbejdet med forældrene og især et aktivt forældrekontaktudvalg, der bidrager til dynamiske forandringer af praksis og de mål Børnehaven sætter sig.

Vemmedrup børnehave