Vores profil

Natur og udeliv

Natur og nærvær ... indgår når vi beskriver Vemmedrup Børnehaves profil.

Vores udearealer kalder på at blive brugt til at udfolde alle børnenes kompetencer.

Og den nærliggende skov og byens legepladser er hyppigt brugte tur-destinationer.

Alle børn er ude i løbet af dagen,

Vi har borde bænkesæt så madpakkerne bliver ofte spist der.

Dyrelivet i området er rigt og vi har fået Agenda 21 midler til at opføre et memoryboard, hvor årstidens dyre og planteliv kan indgå i leg og læring.

Traditioner

Tilbagevendende årstraditioner: I børnehaven lægger vi stor vægt på traditioner, der naturligt følger årets gang. Derfor er nogle af vores tilbagevendende aktivitetstilbud bygget op omkring disse emner:

Fastelavn
Påske
Børnenes Grundlovsdag
Sct. Hans
Sommerfest
Bedsteforældredag
Jul
Temauger: Fordelt henover året planlægger vi temauger, som dels er valgt udfra årstraditioner, pædagogiske begrundelser eller emner der optager børnene.

Farver, sprog, bondegård mm.
Fastelavn, jul, sommerfest mm.
I 2019 har vi blandt andet haft ét emne om "Dinosaurer" og ét med "Krible krable", hvor vi arbejdede med emnet på forskellige måder.
En særlig mangeårig tradition: De ældste børn laver sig en kæphest i løbet af det sidste år de går i Vemmedrup børnehave. Det er denne hest som skal tage dem med videre "ud i livet". Traditionen går tilbage til børnehavens start og nogle af de "gamle" heste har også været på besøg, når de nye børn starter i børnehaven.

Helt konkret saver, sliber, borer, maler, fletter, sømmer og og binder de - så der til sidst er en kæphest som legen kan fortsætte med. Hesten er med til at bygge bro mellem børn og steder, og vi ser at hesten, særligt i "skabelsesperioden", er med til at danne nye relationer børnene imellem.
Overgange: I Vemmedrup børnehave er der tradition for at have et ekstra øje på de overgange der opstår i barnets liv. Overgange kan for nogle børn have stor betydning og være svære at komme igennem, for andre sker overgangen uden de store udfordringer.

Fra dagpleje til børnehave: Vi vægter et tidligt samarbejde med dagplejerne omkring de kommende børnehavebørn, hvor vi laver et musikforløb 2 gange om året, samt inviterer til "Åben låge" - en besøgsdag med aktiviteter.
Fra børnehave til SFO/skole: Her vægter vi at vi besøger alle børns kommende SFO/skole, selvom der ikke ligger det store planlagte brobygningsarbejde til alle skolerne.
Se mere om overgangene på hjemmesiden under praktiske informationer.